top of page
Keresés
  • Szerző képeStilianos Babauszoda

Milyen problémákat rejthet magában a digitális élet térhódítása?

Frissítve: 2023. dec. 1.

Nemcsak a gyermekek életében jelentkezhet negatívumként a kijelző és a képernyő előtt töltött időszak növekedése, hanem a szülőknél és a családban is. Nem választható el teljesen, de mégis érdemes megpróbálni külön-külön végig gondolni a gyermekre, családra gyakorolt hatásokat.

Bejegyzésünk célja: lehetőség a felismerésre, gondolatébresztés a változtatásra, ha szükséges.


A GYERMEKEK ÉLETÉBEN a felgyorsult életmód, és a túlzott, felügyelet nélküli eszközhasználat miatt egészségügyi, lelki és kapcsolati problémák is lehetnek.

MOZGÁS, IDEGRENDSZER


A korai eszközhasználat, az agyat érő folyamatos hatás és a kevesebb mozgás

egyre több kisgyermeknél okoz idegrendszeri eltéréseket (egyensúlyi, koordinációs), problémákat. A folyamatosan lehajtott fej miatt a gerincoszlop, a nyak- és vállizomzat máshogy fejlődhet, nem véletlenül egyre ismertebb az „sms-nyak” kifejezés.

  • Kevesebb a szabadban töltött idő, változatos aktivitás, ez növeli az elhízás lehetőségét, más a terhelhetőség, az erő és a fáradékonyság.

  • A szemnek sem tesz jót a sok kijelző előtt töltött idő, hamarabb jelentkezhetnek látásproblémák, a szemek szárazsága, vagy akár a látóideg megerőltetése.

  • A játékok, videók állandó zajos háttere az idegrendszerre gyakorolt hatása miatt a figyelemre, emlékezetre negatív lehet. Részleges és felgyorsult az információfeldolgozás, így probléma az összetett vagy kreatív gondolkodás.

  • Mivel a kép elmesél mindent, nem kell annyira figyelni a mese szövegére, később nehezebb lehet a hallás utáni megértés, akár az olvasott szövegértés. Nem épül fel a minőségi fantázia, nincs változatos önálló képi világ. Beszédértési problémák, esetleg gyakoribb beszédhibák lehetnek.

  • Kevesebb és könnyebben szóródó lehet a figyelem.

LELKI, KAPCSOLATI PROBLÉMÁK

  • Kialakul az azonnali megerősítés, a csak pozitív visszajelzés, és gyors sikerek igénye, nehezebb a kudarc elviselése.

  • A gyors sikerek, az egyszerű géphasználathoz elegendő felületes ismeretek miatt nem megfelelő énkép alakul ki, téves lehet az önértékelés,ez más területen kudarchoz vezethet.

  • Nehezebb a kivárás, megküzdés és a kitartó munka. Minden cserélhető, minden játék újra játszható, nincs kellő értéke tárgyaknak, eszközöknek. Alap lehet a gyors változtatási lehetőség igénye a munkafolyamatokban is.

MEGJELENHET A DIGITÁLIS BÁNTALMAZÁS, MELLYEL KAPCSOLATBAN A GYERMEK NEM BIZTOS, HOGY MEGOSZTJA A PROBLÉMÁT ÉS SEGÍTSÉGET KÉR A SZÜLŐTŐL.

  • Online térben alakulnak a kortárs és baráti kapcsolatok. Személyesen nehezebb a beilleszkedés, a kapcsolatépítés és a kapcsolat megtartás.

  • Az érzelmek, gondolatok kifejezése, a kapcsolati nehézségek kezelése problémát jelenthet. A testbeszéd, mimika, szemkontaktus, hangnem, hanglejtés hiánya miatt más minőségű, felületesebb és beszűkült a kommunikáció.

  • Viselkedészavarok: a valós emberi reakciók mások, mint játékokban megszokott cselekvések.

  • Nem alakulnak ki olyan ismeretek és képességek, amelyek a tudatos médiahasználathoz szükségesek.

  • Kevés a kikapcsolt, az agyat pihentető helyzetben, a fantáziavilágban, „álmodozással” és kreatív gondolkodással, élmények feldolgozásával, akár rajzolgatással töltött idő.

  • Függő lét, mely később más függőségben is megjelenhet.

 

A SZÜLŐK ÉLETÉBEN elsősorban érzelmi problémákat okoz a gyermek gyakori eszközhasználata.

  • Megjelenhet és fokozódhat a gyermektől való eltávolodás, hiszen a szülő nem érti a gyermek világát, szókincsét, online tevékenységét és a virtuális térben felmerülő problémáit.

  • Egyre inkább nincs közös nyelv és csökken a közös időtöltés.

  • Nehézséget okoz számára egyes digitális eszközök, programok, felületek használata.

 

A CSALÁD ÉLETÉBEN a harmonikus mindennapokat befolyásoló problémák jelentkezhetnek.

  • Az önálló és elszakadó eszközhasználat a gyermek elvonulásának új terepe.

  • Feszültség a párhuzamos online-offline jelenlét, a közös családi tevékenységek (étkezések, vendégség, ünnepek) közben is bekapcsolódás a közösségi oldalakra.

  • Videómegosztó platformok és közösségi média a családi élet részévé válnak, szűkül a lassabb tevékenységek, a hosszabb és minőségi beszélgetések lehetősége.

KONFLIKTUSFORRÁS, A DIGITÁLIS SZAKADÉK MÉLYÜLÉSE: A SZÜLŐK GYAKRAN PROBLÉMÁNAK ÉS VESZÉLYFORRÁSNAK TARTJÁK A DIGITÁLIS VILÁGOT, A GYERMEKEK ÉS FIATALOK PEDIG INKÁBB A LEHETŐSÉGET LÁTJÁK BENNE.

 

A DIGITÁLIS VILÁG AZONBAN NEM ÖRDÖGTŐL VALÓ, NEMCSAK VESZÉLYEI VANNAK.


Okosan és tudatosan használva az internet tényleg lehetőséget jelenthet, készségszintű kezelése gyermekeink jövőjéhez ma már nélkülözhetetlen, azonban az előnyök elsősorban az iskolai és a felnőtt életre vetíthetők leginkább.

  • Könnyebb a nyelvtanulás, és több az aktív használat tere.

  • Kitágul a világ az érvényesülés, munka és a kapcsolatépítés terén egyaránt.

  • A széles információszerzési lehetőségekkel, színesebbek, változatosabbak a tanulás is.

  • A gyermek indirekt elsajátítja a készségszintű számítógépes felhasználást, mely a tanulásban és a munkavégzésben is lépéselőny.

  • Egyszerűbb és rugalmasabb az ügyintézés.

  • Kialakul a multitasking, ami egyfajta hasznos megosztott figyelem.


Hogy változtassunk úgy gyermekünk online tevékenységén, hogy az előnyökkel tudjon élni, a veszélyeket pedig el tudja kerülni?

Milyen módszerekkel lehet a digitális jelenlétet optimalizálni, csökkenteni vagy biztonságosan kezelni?

Erről szól következő bejegyzésünk.


Forrás: csaladinet.hu, digitaliscsalad.hu, hipersuli.hu, 7koznapipszichologia.hu, digitalisgyermekvedelem.hu

5 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page