top of page
Keresés
  • Stilianos Babauszoda

Mi a finommotorika, a szem-kéz koordináció és miért fontos?

A finommotorika alatt a pedagógia általában a kisebb mozgásokat érti, amilyenek a kéz- és ujjmozdulatok, illetve a beszédmozgás. A szem-kéz koordináció a szem és a kéz összehangolt, rendezett kisebb mozdulatsora, amilyen például egy ábra vagy kockatorony lemásolása.


Miért fontos mindez? Mint annyi minden, a gördülékeny és sikeres iskolai tanulás feltételei. Megvan az érési idejük, folyamatuk és az sem baj, ha iskolakezdésre még nem tökéletesek, de érdemes figyelni és játékosan segíteni a fejlődésüket. A tiszta beszédben és az írás elsajátításában van leginkább szerepük.


Egész apró, játékos dolgokkal fejleszthetők, nem csak a feladatlapok kitöltése, a rajzolás és színezés az, ami hasznos és szükségszerű lehet. Érdemes a nagycsoportos gyerekeket motiválni egy kis papír-ceruza tevékenységre, de nem szabad túlzásba esni vagy erőltetni, hiszen sok kisgyerek nem szeret rajzolni, színezni. De mégis akkor a velük mit érdemes még csinálni, mi az, ami a mindennapokba beilleszthető vagy kevés plusszal jár?

Először is, a nagycsoportosnak már legyen feladata, hiszen az iskolában is lesz. Csippentsen, fogjon meg kisebb tárgyakat, például zoknit válogatva. Tanuljon meg szalvétát hajtani, ételt megsózni, könyvet lapozni. Evőeszközzel helyesen enni, tompa késsel vágni, villát használni, esetleg cipőt kötni. Ha lassabban is, de még az utóbbi is megoldható. Segítsen feleslegessé vált papírszemetet több darabra tépni, gyerekeknek való ollóval elvágni. Befőttes gumival zacskót bezárni. Vigyen néha egy-egy nem nehéz zacskót, kis csomagot bevásárlásból hazafelé pár percig. Szedjen gyümölcsöt, ősszel lehullott falevelet vagy virágszirmot a lakásban. Persze játékba is bevihetők ezek: fogjon legót három, majd két ujjal és építsen így.


Sok lehetőség van, ha az iskoláig ezekre kicsit odafigyelünk, rajzolni nem szerető gyerekek szüleiként sokat tehetünk. Ha pedig később még az írás tanulása idején is segítenünk kell, próbáljuk meg a betűelemeket, betűket nagyból indulva egyre kisebben írni a gyermekkel. A nagyból a finommozgás felé haladva folyamatosan javul a koordináció, fejlődik a finommozgás, érik az idegrendszer.






101 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page