Keresés
  • Stilianos Babauszoda

Megoldás: a Pozitív Fegyelmezés! De hogyan…?

Gyakorlati segítséget, ötleteket és előre vivő gondolatokat adunk ma a pozitív nevelés megvalósítására.

A pozitív nevelés legfontosabb pillérei:

a szeretet, a kötődés, a motiváció, a következetesség.


Minden korosztályban elkezdhető, próbálkozni és gyakorolni kell. Megéri!


Mit kell szem előtt tartani, milyen alaptechnikák vannak?


A módszerhez kapcsolódó RÖVID tanácsok és HOSSZABB bemutatások következnek,

ha nincs és ha van időd most olvasni.


EGY KIS INSTANT ÖTLET- ÉS SZABÁLYCSOMAG – ha nincs időd tovább olvasni:


Képzeld el, hogy gyermeked nem akar hazamenni a játszótérről, hisztizik, ledobja magát a földre. Muszáj indulni, mert útközben még elintéznivalók is vannak.

Nem egyszerű…

Mit tehetsz? Milyen lehetőséget ajánl a pozitív nevelés?

  • Kompromisszum = Ha most indulunk, lesz még időnk ebéd előtt legózni.

  • Választás = Először a postára menjünk vagy a boltba?

  • Elterelés = Mit gondolsz, melyikünk ér előbb az autóig?

  • Kérdés = Mit kell csinálni ahhoz, hogy otthon még játszhass ebéd előtt?

Bármelyiket is választjuk:

  • Próbáljunk meg nyugodtak maradni. Fogalmazzuk meg pontosan és határozottan, hogy mik az elvárásaink.

  • Kérdezzünk. A kérdés keresési folyamatot, viszont az utasítás ellenállási folyamatot indít el az agyban. Ugyan kicsit több időt vesz igénybe, de megtanítja a gyereket, hogy elgondolkozzon a cselekedetről. Az ellenállása is csökken, szívesebben működik együtt, mert nem leckéztetést, hanem odafigyelést kap.

  • Hallgassuk meg a gyermeket!

  • Igyekezzünk "belépni" a gyermek világába, és az ő szemével nézni a helyzetet. Mondjuk is el neki, hogy megértjük, hogy mit szeretne, de most erre miért nincs lehetőség.

  • Beszéljünk kedvesen, de határozottan és nyíltan, és csak olyan dolgot mondjunk ki, amit komolyan is gondolunk. Tükrözhetjük a mi érzéseinket is.

  • Guggoljunk vagy térdeljünk le hozzá és nézzünk a szemébe. Ha felülről beszélünk, az mindenképp alá-fölérendelt kapcsolatot érzékeltet.

  • Gyengéden érintsük meg a gyermeket, pl. öleljük meg vagy fogjuk meg a kezét. Egy nehéz helyzetben, amikor nagyon hisztis, ne veszekedéssel fokozzuk, hanem kérdezzük meg, hogy szüksége van-e egy ölelésre, vagy szeretné-e, hogy segítsünk megnyugodni.

  • Koncentráljunk a megoldásokra és a lehetőségekre! Egyébként a hiba is egy lehetőség a jövőt tekintve, a gyereknek is, nekünk is.

  • Kerüljük a díjazást és a büntetést! Ösztönözzünk és bátorítsunk. Dicsérjünk, de abban a szituációban emeljünk ki számára valami jót.

Büszke vagyok rád, amiért abbahagytad a hisztit és odafigyeltél mit kért apa tőled.

Pont úgy csináltad, ahogy megbeszéltük!

Ügyesen rendezted el a játékaidat a polcon, köszönöm, hogy segítettél.

  • Higgyünk abban, hogy képesek vagyunk együttműködni, és a gyermek képes arra, hogy döntéseket hozzon. Egyre jobb döntéseket hozzon.

  • Természetes, betartható és életszerű következmények legyenek, keressünk olyan megoldást, ami a gyermeknek is jó.

  • Ne bántsuk! A lelkét se! Ne alázzuk meg, ne gúnyoljuk ki, ne vonjunk le hosszútávú következtetéseket, és ne utalgassunk vissza korábbi problémákra.

HOSSZABBAN KIFEJTETT GONDOLATOK A HÁTTÉRRŐL MÓDSZER MEGALKOTÓITÓL, TANÍTÓITÓL ÉS PSZICHOLÓGUSOKTÓL – ha van időd elmélyülni:

Kötődés, kapcsolódás

A kapcsolódás különösen fontos, ha egy viselkedésmintát szeretnénk javítani. A gyermeknek szüksége van arra, hogy nyugodtan és magabiztosan vezessük őt. Ez segít megőrizni, megerősíteni a közöttünk lévő bizalmat.


Tisztelet

A pozitív nevelés alapelvei közé tartozik a tisztelet, illetve annak tudatosítása a szülőkben, hogy a gyermekek többre képesek, mint azt hisszük.


Megelőzésre való törekvés

Ha valamit el szeretnénk kerülni, előre beszéljünk róla. Fektessük le a szabályokat és igyekezzünk mindig figyelni, hogy kevés lehetőség legyen a megbeszélt helytelen dolgot tenni.


A negatívumokat fogjuk fel kihívásként

A gyerekek biztonságra vágynak, de ugyanúgy szabályokra is. Leggyakrabban, mikor egy gyerek rossz fát tesz a tűzre, akkor arról van szó, hogy a saját szabályait szeretné kialakítani, de akadályba ütközik. Ilyenkor segít, ha a szülő a viselkedésre egyfajta kihívásként tekint ahelyett, hogy rosszalkodásnak könyvelné el.


Lehetőség a döntésre, feladatok

Fontos, hogy legyenek olyan helyzetek is, amikor gyermek érzi, hogy neki is van "hatalma", és van, amikor ő maga is dönthet. Apróbb dolgokban nyugodtan a gyermek kezébe adhatjuk a döntés jogát. Például, hogy kiválaszthassa, hogy melyik mesét hallgatja lefekvés előtt, vagy hogy melyik nadrágot vegye fel. A gyermek boldog lesz, hogy van beleszólási joga. Érdemes rászánni egy picivel több időt bizonyos helyzetekre is, és rábízni olyan egyszerű feladatokat, amiket ő is meg tud tenni.

Következetesség

Ahhoz, hogy a szabály a gyermek saját, belső motivációjává váljon, szülőként meg kell határoznunk azokat, következetesnek kell lennünk a betartásukat illetően és nekünk is példát kell mutatnunk. Ez nem könnyű, gyakorolni kell.


Motiváció a szándék megértésére

Az elsődleges kérdés, hogy mit akar a gyerek? Mi a célja az adott viselkedéssel? Erre kell rájönni. Lassítani, megnyugodni, megvizsgálni, hogy mi a cselekedet mögötti motiváció, pl. a kíváncsiság? Amikor tudjuk, hogy mit akar a gyermek, onnantól kezdve választhatunk eszközt számára.


Megoldásfókusz

Koncentráljunk a megoldásra. Miután mi is tudjuk és segítettünk a gyermeknek tudatosítani az indulat mögötti érzelmeket, a következő lépés, hogy segítsünk neki megbirkózni velük. A legjobb, ha egy olyan pillanatban, amikor mindenki nyugodt, próbáljuk megbeszélni vele a problémát. Nem szabad alábecsülni a gyermeket akkor sem, ha még kicsi, hiszen abból is rengeteget tanul, hogy részese a megoldáskeresésnek.


Kimondjuk az érzéseket

Mondjuk ki, hogy átérezzük a helyzetét, ettől hamarabb megnyugszik és biztosítjuk, hogy normálisak az indulatai. Lesznek helyzetek, amikor a gyermek így is ellenkezni fog, ekkor is meg kell próbálni tudatni, hogy megértjük az érzelmeit és ott vagyunk, ha szükség van ránk, de a szabályt be kell tartani.


Mutassunk példát

A Pozitív Fegyelmezés egyik legnagyobb tanítása, hogy a gyermek elsősorban nem abból tanul, amit elmondunk neki, hanem abból, hogy látja, hogy hogyan viselkedünk.

Ha mi magunk nyugodtan, megfontoltan és okosan reagálunk a nehéz helyzetekben is, akkor egy idő után biztos, hogy ő is így fog tenni, hiszen otthon mindig ezt látta.

Nem baj, ha időnként nem sikerül nekünk sem higgadtan viselkedni, a lényeg, hogy az esetek nagy részében törekedni kell rá.


Szabad hibázni – mindenkinek, de felelősséget kell vállalni

Fontos azonban elmondani és elmélyíteni magunkban és a gyermekben, hogy történhet úgy, ahogy nem kellett volna!

Tévedhetünk, lehetünk idegesek, azaz viselkedhetünk emberként, a gyermek indulatkezelést tanul, láthatja, hogy mit kezdjen saját dühével.


NEM AZ A SZABÁLY, HOGY NEM VAGYUNK IDEGESEK, HANEM, HOGY IDEGESEN NEM OLDUNK MEG PROBLÉMÁT. A CSALÁDBAN MINDENKI VÉTHET, DE EBBEN AZ ESETBEN MINDENKI TUD BOCSÁNATOT KÉRNI, MÉG ANYA ÉS APA IS.


A felelősségvállalás nagyon lényeges eleme a módszernek, amit a gyerekek gyorsan megtanulnak, ha ez minta.


Lehetnek következmények

Következmények, melyek közvetlenül kapcsolódnak a tetthez. Pl., ha kiborít valamit, fel kell törölnie. A fegyelmezés pillanatai rendkívül fontosak a gyermekkel való kapcsolatban, hiszen ilyenkor formáljuk őket a legerőteljesebben.


Forrás:

- pozitiv-fegyelmezes.hu

- filantropikum.hu

- pszichoforyou.hu

- felelosszulokiskolaja.hu

- csaladhalo.hu

bien.hu

254 megtekintés0 hozzászólás

© 2020 Stilianos Kft. 

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
  • LinkedIn