Gyakorlati segítséget, ötleteket és előre vivő gondolatokat adunk ma a pozitív nevelés megvalósítására.
A pozitív nevelés legfontosabb pillérei:
a szeretet, a kötődés, a motiváció, a következetesség.
Minden korosztályban elkezdhető, próbálkozni és gyakorolni kell. Megéri!
Mit kell szem előtt tartani, milyen alaptechnikák vannak?
A módszerhez kapcsolódó RÖVID tanácsok és HOSSZABB bemutatások következnek,
ha nincs és ha van időd most olvasni.
EGY KIS INSTANT ÖTLET- ÉS SZABÁLYCSOMAG – ha nincs időd tovább olvasni:
Képzeld el, hogy gyermeked nem akar hazamenni a játszótérről, hisztizik, ledobja magát a földre. Muszáj indulni, mert útközben még elintéznivalók is vannak.
Nem egyszerű…
Mit tehetsz? Milyen lehetőséget ajánl a pozitív nevelés?
Kompromisszum = Ha most indulunk, lesz még időnk ebéd előtt legózni.
Választás = Először a postára menjünk vagy a boltba?
Elterelés = Mit gondolsz, melyikünk ér előbb az autóig?
Kérdés = Mit kell csinálni ahhoz, hogy otthon még játszhass ebéd előtt?
Bármelyiket is választjuk:
Próbáljunk meg nyugodtak maradni. Fogalmazzuk meg pontosan és határozottan, hogy mik az elvárásaink.
Kérdezzünk. A kérdés keresési folyamatot, viszont az utasítás ellenállási folyamatot indít el az agyban. Ugyan kicsit több időt vesz igénybe, de megtanítja a gyereket, hogy elgondolkozzon a cselekedetről. Az ellenállása is csökken, szívesebben működik együtt, mert nem leckéztetést, hanem odafigyelést kap.
Hallgassuk meg a gyermeket!
Igyekezzünk "belépni" a gyermek világába, és az ő szemével nézni a helyzetet. Mondjuk is el neki, hogy megértjük, hogy mit szeretne, de most erre miért nincs lehetőség.
Beszéljünk kedvesen, de határozottan és nyíltan, és csak olyan dolgot mondjunk ki, amit komolyan is gondolunk. Tükrözhetjük a mi érzéseinket is.
Guggoljunk vagy térdeljünk le hozzá és nézzünk a szemébe. Ha felülről beszélünk, az mindenképp alá-fölérendelt kapcsolatot érzékeltet.
Gyengéden érintsük meg a gyermeket, pl. öleljük meg vagy fogjuk meg a kezét. Egy nehéz helyzetben, amikor nagyon hisztis, ne veszekedéssel fokozzuk, hanem kérdezzük meg, hogy szüksége van-e egy ölelésre, vagy szeretné-e, hogy segítsünk megnyugodni.
Koncentráljunk a megoldásokra és a lehetőségekre! Egyébként a hiba is egy lehetőség a jövőt tekintve, a gyereknek is, nekünk is.
Kerüljük a díjazást és a büntetést! Ösztönözzünk és bátorítsunk. Dicsérjünk, de abban a szituációban emeljünk ki számára valami jót.
– Büszke vagyok rád, amiért abbahagytad a hisztit és odafigyeltél mit kért apa tőled.
– Pont úgy csináltad, ahogy megbeszéltük!
– Ügyesen rendezted el a játékaidat a polcon, köszönöm, hogy segítettél.
Higgyünk abban, hogy képesek vagyunk együttműködni, és a gyermek képes arra, hogy döntéseket hozzon. Egyre jobb döntéseket hozzon.
Természetes, betartható és életszerű következmények legyenek, keressünk olyan megoldást, ami a gyermeknek is jó.
Ne bántsuk! A lelkét se! Ne alázzuk meg, ne gúnyoljuk ki, ne vonjunk le hosszútávú következtetéseket, és ne utalgassunk vissza korábbi problémákra.
HOSSZABBAN KIFEJTETT GONDOLATOK A HÁTTÉRRŐL MÓDSZER MEGALKOTÓITÓL, TANÍTÓITÓL ÉS PSZICHOLÓGUSOKTÓL – ha van időd elmélyülni:
Kötődés, kapcsolódás
A kapcsolódás különösen fontos, ha egy viselkedésmintát szeretnénk javítani. A gyermeknek szüksége van arra, hogy nyugodtan és magabiztosan vezessük őt. Ez segít megőrizni, megerősíteni a közöttünk lévő bizalmat.
Tisztelet
A pozitív nevelés alapelvei közé tartozik a tisztelet, illetve annak tudatosítása a szülőkben, hogy a gyermekek többre képesek, mint azt hisszük.
Megelőzésre való törekvés
Ha valamit el szeretnénk kerülni, előre beszéljünk róla. Fektessük le a szabályokat és igyekezzünk mindig figyelni, hogy kevés lehetőség legyen a megbeszélt helytelen dolgot tenni.
A negatívumokat fogjuk fel kihívásként
A gyerekek biztonságra vágynak, de ugyanúgy szabályokra is. Leggyakrabban, mikor egy gyerek rossz fát tesz a tűzre, akkor arról van szó, hogy a saját szabályait szeretné kialakítani, de akadályba ütközik. Ilyenkor segít, ha a szülő a viselkedésre egyfajta kihívásként tekint ahelyett, hogy rosszalkodásnak könyvelné el.
Lehetőség a döntésre, feladatok
Fontos, hogy legyenek olyan helyzetek is, amikor gyermek érzi, hogy neki is van "hatalma", és van, amikor ő maga is dönthet. Apróbb dolgokban nyugodtan a gyermek kezébe adhatjuk a döntés jogát. Például, hogy kiválaszthassa, hogy melyik mesét hallgatja lefekvés előtt, vagy hogy melyik nadrágot vegye fel. A gyermek boldog lesz, hogy van beleszólási joga. Érdemes rászánni egy picivel több időt bizonyos helyzetekre is, és rábízni olyan egyszerű feladatokat, amiket ő is meg tud tenni.
Következetesség
Ahhoz, hogy a szabály a gyermek saját, belső motivációjává váljon, szülőként meg kell határoznunk azokat, következetesnek kell lennünk a betartásukat illetően és nekünk is példát kell mutatnunk. Ez nem könnyű, gyakorolni kell.
Motiváció a szándék megértésére
Az elsődleges kérdés, hogy mit akar a gyerek? Mi a célja az adott viselkedéssel? Erre kell rájönni. Lassítani, megnyugodni, megvizsgálni, hogy mi a cselekedet mögötti motiváció, pl. a kíváncsiság? Amikor tudjuk, hogy mit akar a gyermek, onnantól kezdve választhatunk eszközt számára.
Megoldásfókusz
Koncentráljunk a megoldásra. Miután mi is tudjuk és segítettünk a gyermeknek tudatosítani az indulat mögötti érzelmeket, a következő lépés, hogy segítsünk neki megbirkózni velük. A legjobb, ha egy olyan pillanatban, amikor mindenki nyugodt, próbáljuk megbeszélni vele a problémát. Nem szabad alábecsülni a gyermeket akkor sem, ha még kicsi, hiszen abból is rengeteget tanul, hogy részese a megoldáskeresésnek.
Kimondjuk az érzéseket
Mondjuk ki, hogy átérezzük a helyzetét, ettől hamarabb megnyugszik és biztosítjuk, hogy normálisak az indulatai. Lesznek helyzetek, amikor a gyermek így is ellenkezni fog, ekkor is meg kell próbálni tudatni, hogy megértjük az érzelmeit és ott vagyunk, ha szükség van ránk, de a szabályt be kell tartani.
Mutassunk példát
A Pozitív Fegyelmezés egyik legnagyobb tanítása, hogy a gyermek elsősorban nem abból tanul, amit elmondunk neki, hanem abból, hogy látja, hogy hogyan viselkedünk.
Ha mi magunk nyugodtan, megfontoltan és okosan reagálunk a nehéz helyzetekben is, akkor egy idő után biztos, hogy ő is így fog tenni, hiszen otthon mindig ezt látta.
Nem baj, ha időnként nem sikerül nekünk sem higgadtan viselkedni, a lényeg, hogy az esetek nagy részében törekedni kell rá.
Szabad hibázni – mindenkinek, de felelősséget kell vállalni
Fontos azonban elmondani és elmélyíteni magunkban és a gyermekben, hogy történhet úgy, ahogy nem kellett volna!
Tévedhetünk, lehetünk idegesek, azaz viselkedhetünk emberként, a gyermek indulatkezelést tanul, láthatja, hogy mit kezdjen saját dühével.
NEM AZ A SZABÁLY, HOGY NEM VAGYUNK IDEGESEK, HANEM, HOGY IDEGESEN NEM OLDUNK MEG PROBLÉMÁT. A CSALÁDBAN MINDENKI VÉTHET, DE EBBEN AZ ESETBEN MINDENKI TUD BOCSÁNATOT KÉRNI, MÉG ANYA ÉS APA IS.
A felelősségvállalás nagyon lényeges eleme a módszernek, amit a gyerekek gyorsan megtanulnak, ha ez minta.
Lehetnek következmények
Következmények, melyek közvetlenül kapcsolódnak a tetthez. Pl., ha kiborít valamit, fel kell törölnie. A fegyelmezés pillanatai rendkívül fontosak a gyermekkel való kapcsolatban, hiszen ilyenkor formáljuk őket a legerőteljesebben.
Forrás:
- pozitiv-fegyelmezes.hu
- filantropikum.hu
- pszichoforyou.hu
- felelosszulokiskolaja.hu
- csaladhalo.hu
bien.hu
Comments