A koronavírussal együttjáró óvintézkedések a Stilianos Babauszodáink zárvatartását is megkívánják tőlünk. Akár több hónapra is SHD foglalkozás nélkül maradhatnak azok a gyermekek, aki eddig aktív résztvevők voltak. Sok szülőben felmerülnek emiatt kérdések jogosan. Lássuk, melyek ezek.
Nem fogja a hosszabb kihagyás során elfelejteni a gyermekem a merülést?
A gyermekek memóriája, gondolkodása és tudása folyamatosan bővül és minél idősebbek, annál jobban emlékeznek a megtanult ismeretekre. Természetesen, egy hosszabb kihagyás már hatással lehet az SHD foglalkozásokon elsajátított merülés technikájára, előfordulhat a rövidtávú "felejtés", ezért, újbóli begyakorlásra, rátanulásra valószínűleg szükség lesz. Azt sem szabad elfelejteni, hogy most a gyerekek nem tudnak annyit és olyan változatosan mozogni, sokat vannak a lakásban, kevesebb inger éri őket. Így amikor újra eljön az első alkalom, nekik a játék és öröm lesz a legfontosabb, nem pedig a tanult technikák helyes kivitelezése. Lassabban, játékosabban indulunk neki majd újból. Nem hagyjuk rájuk, hogy azt tegyék, amit csak akarnak, de partnerek leszünk abban, hogy egy kicsit "élvezhessék" a "szabadságot". A kicsiknél, ha szükséges, néhány alkalommal újból csak locsolunk, a nagyobbaknál, pedig az egyszerűbb, játékosabb, szórakoztatóbb merüléseket helyezzük előtérbe. Szülőként annyit tehetünk otthon, hogy az esti fürdést valamennyivel hosszabbra hagyjuk és picit jobban megtöltjük a kádat a szokásosnál, így a gyermeknek nagyobb tere és bővebb ideje van a pancsolásra. Locsolgassuk a megtanult technikákkal, használjuk kis locsolókannát, kicsi tálat, amivel esetleg ő is a fejére öntheti a vizet, ha ebben örömét leli. Énekeljük a tanult dalokat, mondókákat, Stilianos Tanverseket.
Újrakezdésnél rögtön merülni fogunk?
Nem feltétlenül. Figyeljük a gyermeket, figyelünk az igényeire és ha neki boldogság a merülés, akkor természetesen megpróbáljuk, amennyiben pedig már nagyobb a gyermek, egyedül is végezheti. Ha azonban időre van szüksége, hogy visszarázódjon, megadjuk a lehetőséget. Jellemzően az 1 év alatti babáknál lesz szükség az újbóli néhány alkalmas locsolásra, 1-2 év között az akarattal és a daccal fogunk picit megküzdeni, 2 év felett viszont könnyebben megy majd a játékos újrakezdés. Mindenképp örülni fogunk egymásnak. :-)
Ott fogjuk folytatni, ahol abbahagytuk a foglalkozást, feladatokat?
Az SHD foglalkozás minden szinten és életkorban egy gondosan felépített folyamatrendszer, ahol a mozgásos, kognitív, nyelvi és pszichoszociális területek párhuzamosan fejlődnek és ennek megfelelően strukturáltak a feladatok is. Az első néhány órán biztosan szükség lesz a korábban tanultak begyakorlására és az óramenetbe való visszarázódásra, de ha ezen túl vagyunk, akkor folytatjuk tovább a tanulást és fejlesztést, természetesen az egyéni igényekre odafigyelve. Oktatóink a szünet alatt is folyamatos online képzéseken vesznek részt és kidolgoztuk azt a programot is, hogy mire figyeljenek majd ebben a megváltozott helyzetben az újranyitást követően. Szülőként pedig addig is használjátok a facebook oldalunkra felkerült "stayhome" feladatokat, amik szintén segíthetnek ebben.
Az SHD fejlesztések hatása mennyire tűnik el?
A fejlesztés hatása több területen is tapasztalható, ha figyelünk rá, sok területen megmarad.
Az egyik terület az idegrendszer érése a mozgáson keresztül. Ha nincs mozgáskoordinációs problémája a gyermeknek, a foglalkozások hatása látható, hiszen fejlődött a gyermek mozgás összerendezettsége, egyensúlya, bővült mozgásrepertoárja. Mindenképp jó azonban a gyakorlás. Ha van lehetőség a kertben vagy akár lakásban is olyan egyszerű játékos feladatokat végezni, melyek figyelmet, egyensúlyozást és koordinációt igényelnek, így indirekt módon továbbra is segítjük az idegrendszeri érést.
A másik terület a nyelvi és kognitív szint. Itt a tartósság több tényezőn múlik, ilyenek pl. a gyermek kora, aktivitása és érdeklődése a foglalkozásokon, az otthoni gyakorlás megléte. Minél idősebb a gyermek, annál hosszabb távú a figyelme és magasabb szintű a beszédértése, azaz többet tudott elsajátítani az órán tanultakból. Ha otthon is foglalkozunk kicsit olyan ismeretekkel, amik az uszodai játékos feladatokban szerepeltek, akkor sokat tehetünk azért, hogy a gyermek tudása ne vesszen el. Kisebbeknél mondókázzunk, énekeljünk, verseljünk. Beszéljünk hozzá sokat, nevezzük meg a színeket, az állatokat, gyümölcsöket, járműveket. Nagyobbaknál is kell a mese, mondóka, de már beszélgethetünk a tulajdonságokról, évszakokról, formákról. Játékos „stayhome” foglalkozás csomagjaink ezekben is segítséget nyújtanak számotokra.
Épphogy kialakult a gyermek feladattudata, szabálykövetése. Mit tegyek, hogy itthon is segítsem?
Ha tényleg kialakult feladathelyzet elfogadása és a szabálykövetés, fontos, hogy ne hagyjuk veszni! Kisebb gyermeknek legyenek kisebb feladatai, nagyobb gyermeknek nagyobb feladatai. Legyen egy kis rendszer, ami mindenkinek hasznára válik rövid- és hosszútávon is. A kicsik segítsenek apróságokban, pl. kis játékpakolás, zsírkréták válogatása. A nagyobbak segítsenek az otthoni feladatokban is, pl. zoknit pakolni, műanyag tányérral teríteni... Minden korosztályban fontos az is, hogy foglalkozzunk kicsit és játékosan a feladatokkal is. Beszélgessünk azokról az ismeretekről, amit az uszodában tanultak. Üljünk le mesélni, bábozni, mondókázni, nagyobbakkal már lehet társasozni, feladatlapozni is. A lényeg, hogy több síkon is legyen olyan része a napnak, amikor vannak egyszerű szabályok, egyszerű feladatok.
Comments